Jiří Kott
Ovoce noční
2014, básnická sbírka, vyprodáno
„Knihy jsou schrány duchovních hostin, k nimž lze kdykoli přisednout“
několik otázek pro MIRKA KOVÁŘÍKA
Eexistuje v hodnocení poezie, ale i obecně v umění, nějaká objektivita?
Pokud je kritika vyslovena nepředpojatě a s čitelným argumentačním arsenálem, pak ano!
Zaznamenáváš ve svých básních prožité události? jsou pro tvé psaní vůbec důležité? nebo si "vystačíš" s vlastní fantazií?
Jsem především interpret poezie, začínal jsem v postadolescetním věku sice jako básník , ale záhy rozpoznal, že s daleko intenzívnějším prožitkem vstupuji do básní, které ve mně rezonují esencialitu vlastních prožitků a já je umím „rozžít“ jakoby ve stavu jejich zrodu. Interpret je spoluautor básně! K tomuto tvrzení jsem se nedopracoval snadno, ale pevně mu věřím!
Hraje v tvojí tvorbě nějakou roli náhoda?
Volně pokračuji v odpovědi předchozího tázání: to, jak jsem se k oněm interpretovaným textům dopracoval, bylo u některých věcí náhody, ale jsou autoři, u nichž jsem si jistý, že se jim nešlo vyhnout - takovými byli pro mne Whitman nebo Lorca,z českých určitě Jiří Karásek ze Lvovic. Každý jinak:Whitman nabízí nové dimenze lidské pospolitosti, Lorca je strůjcem emotivních erupcí lyrických jinotajů, Karásek mne oslovil odvahou být jiný životním i literárním stylem v době, kdy se to zdaleka nenosilo…
Je pro tvoje psaní důležitá hudba, výtvarné umění nebo jiný umělecký směr? a mají nějaký vliv na tvé psaní?
Virtuální realita pronikla v posledních dvou desetiletích do všeho a dala vzniku nové, často až nakažlivě inspirativní tvárlivosti. Stačí nahlédnout do databází bloggerů na internetu: v nich se myslím nejpřesvědčivěji obráží syntetické vidění, kde hudba, výtvarně transponovaná realita - od kreseb, fotografií až po videoklipy - často provází i poezii a překračuje žánrové normy, jak je znaly předchozí generace…
Ke kterým sbírkám a básníkům se rád vracíš, co hudebního tě v poslední době zaujalo, popřípadě jaká výstava?
Za bezesných nocí si říkávám Ortena, Zahradníčka, Hraběte…To jsou mé majáky v moři paměti. Převalují se pod nimi vlny veršů, po kterých se přesouvám na mělčiny polobdění a pak do hlubin spánku. Dlouho jsem o téhle možnosti ipermanentní cesty k sobě skrze poezii netušil, dnes ji mám spolehlivě vyzkoušenu…
Co mne zaujalo v hudební doméně? Především stylový svět „drum and bass“ s nekonečnou možností samplování. Nikdy jsem netušil, jak „barevně“ může takhle hudba znít a zvukově se třpytit souzněním i disonancí , a se vším tím pak se vhroutit do lidského těla – tepu, dechu, chůze…
Kniha jako artefakt. znamená to pro tebe něco?
Znamená pro mne všecko! Určitě to nejsou jenom napěchované police v mém bytě!. Knihy, které jsem si vybral a uznal za vhodné mít v doteku očí,cosi na způsob suvenýrů nasbíraných za zlých či lepších časů, ale především jistota nezapomenutelnosti, takové knihy jsou v pravém slova smyslu živoucí schrány duchovních hostin, k nimž lze kdykoli přisednout …
A virtuální kniha? jak se ti "listuje" v čtečce?
Nebudu asi první, kdo se nad stránkami čteček cítí zaskočen…Cosi podstatného jim chybí! Smyslovédoteky se zúžily na pouhý zrakový vjem, a to je pro mne – a vím, že nejenom pro mne! - žalostně málo… Věřím, že kniha dýchá, spoluprožívá se mnou i mé intimní chvíle a je kdykoli schopna otevřít se pro mne, aby ukojila můj hlad po pohlazení, byť „jenom“ písmeny…
Obálka a grafické zpracování Aleš Kauer, Použita písma Antique Ancienne a Candara, Vydáno nákladem 50 kusů, Počet stran 40, Svazek 15, Jihlava - Praha 2014, ISBN 978-80-904399-5-5