Gil Scott-Heron / Makaya McCraven: We’re New Again: A Reimagining by Makaya McCraven

"Hlas, který dovedl artikulovat pochroumaný stav Ameriky 70. a začátku 80. let."

Gil Scott-Heron zahájil svoji kariéru koncem šedesátých let. V roce 1970 vydal své debutové koncertní album Small Talk at 125th and Lenox; jeho první studiové album neslo název Pieces of a Man a vyšlo o rok později. V roce 1970 vydal také svůj první román The Vulture. Těžiště jeho tvorby spadá do sedmdesátých let, ale aktivní byl až do své smrti v roce 2011. Své poslední album, které neslo název I'm New Here, vydal Gil Scott-Heron v roce 2010. Díky svým politicky angažovaným textům byl označován za kmotra rapu, přestože to sám odmítal. Když si najdete na YouTube track The Revolution Will Not Be Televised, který je z kraje 70. let (!), budete už navždy přistupovat k deskám Public Enemy rezervovaněji.

V roce 2001 byl Scott-Heron odsouzen k třem letům vězení za držení kokainu. Část trestu si „odseděl“ v rehabilitačním centru pro drogy, z nějž po čase odešel, protože klinika mu odmítla dodávat léky na HIV. Tento fakt o své nemoci Heron potvrdil až v roce 2008 v jednom z rozhovorů.

Poslední album Gil Scott-Herona, nazvané I'm New Here (2010), bylo vydáno po šestnáctileté odmlce. Produkoval ho Richard Russell, šéf XL Recordings. Nahrávka je introspektivnější, konfesní texty vyjadřují témata lítosti, usmíření a vykoupení, čímž se dost výrazně odlišují od dosavadních sociálně politických textů.

V roce 2011 se do nahrávky nečekaně vrhá o několik generací mladší hudebník z kapely The xx -Jamie xx, který z nahrávky vytvořil hypnotický vzorek s neodolatelnou paletou rytmů a nazval ji We're New Here (2011). Druhého přepracování se ujal chicagský bubeník a producent Makaya McCraven a pod názvem Gil Scott-Heron / Makaya McCraven: We’re New Again: A Reimagining by Makaya McCraven ji vydal na počátku roku 2020 label XL Recordings.

Gil Scott-Heron byl, a prostřednictvím svých obdivovatelů zůstává, neobyčejně kreativní postava, dodnes bohužel přehlížena. Bylo jen málo hlasů, které dovedly artikulovat pochroumaný stav Ameriky 70. a začátku 80. let. Gil Scott-Heron, jako umělec, hudebník a básník, dokázal jadrným sarkasmem popisovat trhliny amerického snu. Jeho hudba a poezie jsou nadčasové a on patří k hlavním postavám americké kultury.

Stejně jako Scott-Heron sám není album We’re New Again pro každého. To by oslabilo jeho čistotu a účel. Je cítit, jak si McCraven libuje ve své vlastní tvůrčí dokonalosti. Pro ty, kteří jsou obeznámeni s originálem, je transformace okamžitě zřejmá a udivující v tom, kam až je možné posunout původní verzi. Ale především udržet legendu Scotta Herona naživu a představit ji mladým posluchačům. Macaya McCraven vzdal Heronovi hold, na který by si mohl troufnout jen málokdo.

Aleš Kauer, březen 2020