TRANSA & Red Hot Organization

Label: Red Hot Org

„TRANSA zjemňuje hranice světa, který známe, a vyvolává mocné sny o budoucnosti, které by jednoho dne mohly vytrysknout z jeho trhlin.“

RedHot

V září 2024 vzbudila Red Hot Organization pozornost záhadným příspěvkem na Instagramu. Krátce nato odhalila první konkrétní detaily o projektu TRANSA, na němž prý pracovala už od začátku roku 2021.

Red Hot Organization je mezinárodní nezisková organizace, která využívá sílu popkultury k prosazování diverzity a rovnosti v přístupu ke zdravotní péči. Od svého založení v roce 1989 spolupracovala s řadou umělců, producentů, režisérů a vydala více než 21 kompilací, vyrobila několik televizních pořadů a zorganizovala řadu mediálních akcí s cílem získat prostředky na boj s nemocí AIDS a zvýšit povědomí o této problematice.

Album TRANSA vyšlo 22. listopadu 2024, pouhé dva dny po Mezinárodním dni památky obětí transfobie. Připomínat, že po zvolení Trumpa se jeho poselství stalo ještě naléhavějším, je na těchto stránkách snad zbytečné.

POČÁTKY RED HOT ORGANIZATION

Organizaci Red Hot založili v roce 1989 Leigh Blake a John Carlin jako reakci na epidemii AIDS a její devastující dopad na umělce a tvůrce v New Yorku. Společně se rozhodli vydat charitativní album Red, Hot + Blue, jehož výtěžek měl podpořit aktivity zaměřené na prevenci a péči o osoby zasažené AIDS. Zároveň šlo o poctu americkému zpěvákovi a skladateli Cole Porterovi.

Proč právě Cole Porter? Jeho hudba se jevila jako vhodná jak svou sofistikovaností, tak univerzální přitažlivostí, byla ve své době milována napříč generacemi. Navíc, ačkoli jeho osobní život byl tehdy tajemstvím, dnes je Cole Porter vnímán jako symbol utajované homosexuality, což dodávalo jeho dílu zvláštní kulturní a emocionální náboj. Tato dvojí dimenze – široká oblíbenost a podprahové odkazy na LGBTQ+ témata – z něj činila ideální volbu pro projekt, který měl nejen finančně pomoci v boji proti AIDS, ale i upozornit na důležitost práv a uznání LGBTQ+ komunity.

Red, Hot + Blue od svého vydání na počátku devadesátých let vydělalo přes 15 milionů dolarů, které byly věnovány více než stovce neziskových organizací po celém světě. Iniciativa navázala spolupráci s mnoha předními hudebníky a říká se, že jakmile Red Hot přijde s výzvou, okamžitě se ozve celá řada ochotných podporovatelů.

TRANSGENDER PRÁVA VE VEŘEJNÉ DEBATĚ

Transgender témata jsou dnes v centru veřejné debaty, podobně jako byla v 90. letech homosexualita. Tehdy se bojovalo o zrušení diskriminačních zákonů a uznání práv, dnes transgender komunita usiluje o právní uznání genderové identity, o přístup k lékařské péči a ochranu před diskriminací.

Odpůrci argumentují otřepanými frázemi, jako je „ohrožení tradičních hodnot“. Zatímco dříve šlo o „hrozbu pro manželství a děti“, dnes jde o bezpečnost žen a dětí ve veřejných prostorách a sportu.

Novinkou oproti devadesátým letům je smutný fakt, že rozkol se objevuje i uvnitř LGBTQ+ komunity – část gayů a leseb trans práva nepodporuje. Trans bytosti se dnes ocitají ve střetu mezi progresí a regresí.

Politika situaci vyostřuje. Trump už během prvního mandátu omezil práva transgender osob – zakázal jim službu v armádě, ztížil přístup k tranzici a diskriminace ve školách byla často přehlížena. Po jeho odchodu byla některá opatření zrušena, ale nyní se restrikce vracejí. Člověka to dnes zákonitě vede k otázce, kde se to zastaví? Kde je ta pověstná robustní americká demokracie se všemi svými pojistkami a brzdami?

AMBICIÓZNÍ TRANSA

Nahrávek organizace Red Hot je skutečně mnoho a jejich žánrová rozmanitost je široká. Kompilace TRANSA, sestavená pečlivým kurátorským přístupem, představuje více než 100 trans, nebinárních a queer umělců, včetně jejich spojenců. Jde o jeden z nejambicióznějších projektů, které kdy Red Hot Organization realizovala.

TRANSA je koncipováno jako duchovní cesta, kterou tvoří 46 skladeb rozdělených do osmi tematických kapitol: Lůno duše, Přežití, Temná noc, Probuzení, Smutek, Přijetí, Osvobození a Znovuobjevení.

Sešlo se zde ohromné množství cover verzí i původních skladeb. Po 14 letech mlčení nabídla novou píseň Young Lion Sade Adu, napsanou pro jejího trans syna Izaaka. Perfume Genius a Alan Sparhawk nabídli cover kapely Low Point of Disgust. Jeff Tweedy a Claire Rousay zhudebnili báseň Williama Blakea. Hand Habits a Bill Callahan nabídli coververzi Deeper Understanding od Kate Bush. Lauren Auder přepracoval Princeovu skladbu I Would Die 4 U. Zvlášť fascinující je čtvrtá kapitola Probuzení, především skladba Love Hymn od Arthura Bakera a Pharoaha Sanderse.

Pod produkcí jsou podepsaní Dust Reid a Massima Bell. Projekt si klade za cíl zvyšovat povědomí nejen o těchto otázkách, ale také podporovat životně důležité trans-inkluzivní organizace prostřednictvím finančních darů získaných z prodeje alba.

SURRENDER YOUR GENDER

Reid v tiskové zprávě říká: „Rozhodli jsme se ocenit příspěvky, které trans umělci světu přinášejí, a vytvořit projekt, jenž by je vystihl a oslavoval. Naším záměrem bylo vytvořit příběh, který by vyzdvihl trans a nebinární osoby jako lídry v naší společnosti – zejména s ohledem na práci, kterou vykonávají v době, která jim nepřeje. Věříme, že jejich přínos má význam pro každého, ať už se identifikuje jako trans, nebinární nebo jakkoli jinak. Usilujeme o budoucnost založenou na hodnotách této komunity, na spolupráci a vzájemné podpoře.“

Kompilace si vypůjčila název ze stejnojmenného alba z roku 1972, jehož autorem je queer brazilský umělec Caetano Veloso, který s Red Hot spolupracuje už od 90. let. Na TRANSA se objevuje i klasická píseň z tohoto alba – You Don't Know Me – v podání Devendry Banharta, s aranžmá a produkcí Blakea Millse a doprovodem Beverly Glenn-Copeland. TRANSA je portugalské slovo, znamená milování. Toto album však není o sexu – je o „lásce, která překračuje hranice genderových identit“.

Zajímavé je, jak krotce a pokorně celá kompilace zní. I v tom je její obrovská síla. Když v závěrečné kapitole Znovuobjevení zahřmí Laura Jane Grace se svým nekompromisním rockovým trackem Surrender Your Gender, působí trochu archaicky, jako připomínka doby, kdy bylo nutné být hlasitý, aby bylo dosaženo spravedlnosti.

TRANSA JAKO UMĚLECKÉ PROHLÁŠENÍ

TRANSA je protestní nahrávka, která místo strachu nebo spravedlivého hněvu přináší mírné a introspektivní nálady. Je to mohutné umělecké prohlášení, které se neohlíží po hitových ambicích nebo snaze zalíbit se na první poslech. Zároveň nabízí silné emoce, hledá komunitu a pozitivní podporu, vytváří prostředí pro spolupráci a propojuje skrze sdílené zkušenosti. Hudba je zde vnímána jako nejsilnější nástroj pro budování empatie.

Domnívám se, že trans bytosti a další marginalizované skupiny právě teď potřebují jediné: nebýt jednoduše obtěžovány.

PS: Dovolím si závěrem upozornit na tento doslova vykřičený, ale v důsledku nesmírně dojemný projev španělské senátorky Carly Antonelli, která vystoupila proti návrhu krajně pravicové strany VOX na zrušení madridského zákona o právech trans osob. Ve svém projevu obvinila stranu VOX a také Lidovou stranu (PP) z šíření nenávisti a usnadňování násilí proti trans komunitě. Zdůraznila, že existence trans lidí nezávisí na jejich shovívavosti a že být svobodný je v demokracii nezcizitelné právo. Antonelli také uvedla, že trans lidé již opustili okraje společnosti a nyní působí v různých profesích, jako jsou univerzity, firmy, armáda či policie, a že se nehodlají vrátit na okraj společnosti.

Aleš Kauer, březen 2025